Pyszna i zdrowa

Kasza gryczana – blog o zdrowym trybie życia

Miesiąc: Czerwiec 2020

Czy warto jeść kaszę gryczaną?

Czy warto jeść kaszę gryczaną?

Kasza gryczana i dania z niej są wspaniałym dodatkiem do lunchu lub kolacji. Osoby z alergią na gluten mogą ją również spożywać. Produkty z korzystaniem kaszy gryczanej są bogatym źródłem błonnika i witamin z grupy B.

Wartość energetyczna i odżywcza kaszy gryczanej

Energetyczna i pożywna gryka jest energetyczną alternatywą dla ryżu, makaronu i ziemniaków i może być spożywana przez cały rok. Wiele osób uważa, że gryka jest zbożem, ale w rzeczywistości jest inaczej. Bardzo pachnące kwiaty gryki są interesujące dla pszczół, a pszczoły mogą używać kwiatów gryki do zrobienia gęstego, pachnącego miodu. W lecie jest świetny z kefirem lub mlekiem curry.

Skład kaszy gryczanej

Należy podkreślić, że 100 gram kasza gryczana zapewnia 154 kcal. Zawiera ona także więcej białka (łącznie z lizyną aminokwasów i tryptofanem) niż ziarna oraz produkty pochodzenia zwierzęcego (mięso, mleko i kafelki, jaja i ser). Kasza gryczana zawiera również lizynę (odpowiedzialną za wchłanianie i wzbogacanie wapnia) oraz tryptofan.

Wpływ kaszy gryczanej na samopoczucie

Wszystkie naturalne stymulanty, które produkują hormony szczęścia serotoninę i melatoninę. Są one odpowiedzialne za dobry sen i samopoczucie. Oprócz wymienionych powyżej cennych białek, wpływają one na układ nerwowy. Zapewnia to witamina B1 i PP, której kasza gryczana również stanowi istotne źródło. Ponadto, stanowi ona doskonałe zaopatrzenie w przeciwutleniacze.

Znaczenie w diecie i odchudzaniu

Kasza gryczana jest naturalnym produktem bezglutenowym. Ponadto, kasza gryczana jest również bogatym źródłem błonnika, a jednocześnie niezastąpionym źródłem witamin i minerałów. Kasza gryczana oczyszcza jelita. Usuwając pozostałości żywności z jelit, niweluje niepotrzebne obciążenia i pozwala każdej żywności na lepiej się wchłaniać.

Jak wybierać kaszę gryczaną?

Gryka jest sprzedawana jako prażona i niepalona w praktycznie wszystkich sklepach spożywczych oraz jako mąka gryczana. Prażona kasza gryczana ma:

  • ciemniejszy kolor,
  • więcej błonnika,
  • składników odżywczych.

Jest ona popularna w polskiej kuchni. Ma też bogatszy smak i aromat. Przy zakupie kaszy gryczanej należy wybrać to przezroczyste opakowanie, które pozwala na dokładną ocenę wyglądu. Cząsteczki kaszy powinny mieć regularny kształt i kolor, bez uszkodzeń spowodowanych wilgocią. Duża zawartość pyłu w opakowaniu może wskazywać na obecność szczątków lub innych szkodników. Grykę należy przechowywać w hermetycznym pojemniku i po zakupie przechowywać w chłodnym, suchym miejscu.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez 8photo - pl.freepik.com
Jakie korzyści dla zdrowia zapewnia kasza gryczana?

Kasza gryczana jest jednym z najcenniejszych produktów zbożowych (https://www.bee.pl/9080-kasza-gryczana). Może być ważną częścią obiadu lub kolacji, albo może być samodzielną potrawą. Podczas procesu prażenia ziaren gryki zmniejsza się ich wchłanianie białka.

Jak się gotuje kaszę gryczaną?

Do wrzącej wody należy dodać kaszę gryczaną w następujących proporcjach 1 filiżanka gryki do 2 filiżanki wody, przykryć i gotować na wolnym ogniu przez 15 minut. Jest ona po tym gotowa do jedzenia.

Wartość odżywcza kaszy gryczanej

Należy podkreślić, że 100g kaszy gryczanej zawiera:

  • 336 kcal;
  • 12,6 g białka;
  • 3,1 g tłuszczu;
  • 69,3 g węglowodanów;
  • 5,9 g błonnika pokarmowego.

Kasza gryczana zawiera biologicznie aktywne składniki i cenne substancje odżywcze. Szczególnie ważna jest równowaga składu aminokwasowego białek, polifenoli, polisacharydów i minerałów. Białko gryki ma w sobie aminokwasy egzogenne. Odpowiedni ich stosunek lizyny obniża poziom cholesterolu we krwi. Gryka jest bogata w minerały i witaminy, takie jak potas, magnez i żelazo, zwłaszcza kompleks B. Ziarna gryki składają się głównie ze skrobi, z której około 59-70% to tzw. skrobia odporna. Składnik ten nie jest trawiony, przez co staje się błonnikiem pokarmowym. Wpływa to na regulację układu pokarmowego, usuwa szkodliwe składniki z organizmu, obniża poziom cholesterolu i cukru we krwi. Gryka zawiera polifenole, takie jak 3-flavonole, rutyna, katechiny i kwasy fenolowe. Ma ona wysokie właściwości antyoksydacyjne. Składniki te mogą pomóc w zapobieganiu wysokiemu ciśnieniu krwi, otyłości, zaparciom i rakowi.

Wpływ na zdrowie kaszy gryczanej

Kasza gryczana jest specjalnie polecana dla osób z cukrzycą. Badania składników flawonoidowych w tym produkcie wykazały, że pomaga ona zapobiegać powstawaniu oporności na insulinę. Badano osoby leczone flawonoidami pozyskiwanymi z gryki. Zaobserwowano poprawę ich nadwrażliwości na insulinę. Wysoka zawartość włókien w produkcie obniżyła również indeks glikemiczny produktu i spowolniła uwalnianie węglowodanów do krwiobiegu. Dla tych, którzy muszą zapewnić sobie dietę bezglutenową, kasza gryczana jest skuteczną alternatywą dla produktów pszennych.

Jak kasza gryczana wpływa na układ trawienny?

Kasza gryczana ma niską zawartość proliny i nie zawiera alfa-glutenu. Wykazano tym samym polepszanie samopoczucia, w tym zmniejszenie bólu brzucha i stanów zapalnych jelit. Zaobserwowano również podwyższony poziom magnezu w surowicy, a także jego niedobór u pacjentów z celiakią. Kasza gryczana może poprawić ich stan.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez 8photo - pl.freepik.com
Choć kaloryczne to zdrowe – orzechy włoskie

Orzechy powszechnie uważane są za rodzaj pożywienia niezwykle korzystnego dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Poprawiają pamięć i koncentrację, ułatwiają skupienie – ale są i produktem w niektórych przypadkach niewskazanym. Przynajmniej w większych ilościach: odpowiada za to ich wysoka kaloryczność. W Polsce jednymi z popularniejszych orzechów są orzechy włoskie. Czy warto włączyć je do naszej diety?

Najzdrowsze orzechy ze wszystkich?

Wiele badań wskazuje na to, że orzechy włoskie są najzdrowsze ze wszystkich innych typów. Charakteryzują się największą zawartością antyoksydantów – mają ich aż dwa razy więcej w porównaniu do wybranych orzechowych konkurentów! Co istotne, pomimo wysokiej kaloryczności, orzechy włoskie bardzo często polecane są przez profesjonalnych dietetyków w codziennym odżywianiu. Z racji na dużą ilość tłuszczu sycą na długo, jednak łatwo też i produkt ten skonsumować w większej – niż zalecana – ilości. A to powodować może utrudnienia tym osobom, które aktualnie znajdują się na redukcji.

Zaskakujące właściwości zdrowotne

Orzechy włoskie, choć cenione są w Europie od dawna, to tak naprawdę – wbrew nazwie – przywędrowały do nas z…Azji. Na terenie Starego Kontynentu zostały popularyzowane przez Rzymian. Jak widać, zainteresowanie tym rodzajem pożywienia pozostało w nas do dzisiaj. A jakie korzystne właściwości posiadają orzechy włoskie? Ich regularne spożycie polepsza prace serca oraz układu krwionośnego – z racji na dużą ilość antyoksydantów. Jednocześnie produkt ten reguluje poziom cholesterolu we krwi. Są niezwykle korzystne w diecie odchudzającej, choć ilość kalorii jaką sobą prezentują może odstraszać. Niemniej, spożywane w odpowiedniej dawce nasycą nas i pozytywnie wpłyną na czynności metaboliczne organizmu, przy tym dbając o jego prawidłowe funkcjonowanie. Na koniec warto wspomnieć i o właściwościach antynowotworowych orzechów włoskich (co więcej, ten typ orzecha został najszerzej przebadany w tym zakresie).

Orzechy włoskie – podstawowe właściwości:

  • najzdrowsze orzechy
  • hamują starzenie się skóry i organizmu (szczególnie polecane w diecie osób starszych)
  • sycące i wartościowe odżywczo (choć kaloryczne, to polecane na dietach odchudzających – w odpowiednich dawkach)
  • działanie przeciwnowotworowe, pozytywny wpływ na serce oraz układ krwionośny, wyrównanie poziomu cholesterolu we krwi
  • odpowiadają za dobre funkcjonowanie zdolności poznawczych u osób starszych
  • poprawiają pamięć, koncentrację, wspierają procesy myślowe (polecane szczególnie w trakcie intensywnej nauki).
Jedzenie zdjęcie utworzone przez stockking - pl.freepik.com

Poznaj jedną z najzdrowszych kasz

Poznaj jedną z najzdrowszych kasz

Nie da się ukryć, że kasze nie są w naszym kraju tak popularne jak ziemniaki. Bez wątpienia jednak można im przypisać sporo właściwości, za które powinniśmy je docenić. Jeżeli zastanawiamy się, jaką kaszę warto włączyć do swojego menu, zainteresujmy się kaszą gryczaną. Posiada ona sporo właściwości, które czynią ją jedną z najzdrowszych kasz.

Jak przyrządzić i podać kaszę?

Kasza gryczana jest produktem, który dostaniemy w każdym supermarkecie (https://www.bee.pl/9080-kasza-gryczana). Dostępna jest ona w formie palonej oraz niepalonej. Ta pierwsza charakteryzuje się wyrazistszym smakiem i zapachem. Niepalona kasza posiada znacznie łagodniejszy smak, dlatego docenią ją osoby, które preferują delikatniejsze produkty. Kaszę niepaloną cechuje również znacznie jaśniejszy kolor. Kasza nie wymaga długiego gotowania. Wystarczające będzie gotowanie jej na małym ogniu przez około kwadrans. Najlepiej robić to pod przykrywką. Nie zapomnijmy dosolić do smaku wody, w której ma gotować się kasza. Jeżeli chcemy, aby miała ona bardziej wyrazisty smak, możemy ugotować ją na bulionie warzywnym lub drobiowym. Kaszę gryczaną poleca się w szczególności jako dodatek do dań głównych. Wspaniale smakować będzie ze sztuką mięsa, a także z duszonymi warzywami. Kasza może stanowić także interesujący dodatek do sałatek, zarówno tych warzywnych jak i tych z dodatkiem mięsa. Niektórzy dodają również kaszę gryczaną do zup. 

Z czego słynie kasza gryczana?

Kaszę gryczaną warto docenić przede wszystkim ze względu na bogactwo składników odżywczych. Jest ona wspaniałą skarbnicą białka roślinnego. Z tego też względu powinna być spożywana w szczególności przez osoby, które unikają jedzenia mięsa. Na pewno do swojego jadłospisu powinny wprowadzić ją także osoby, które narzekają na zbyt niski poziom żelaza we krwi. Regularne spożywanie kaszy jaglanej pomoże zapobiec anemii, a także wzmocni układ odpornościowy. Nie sposób nie wspomnieć o tym, że kasza ta wykazuje bardzo pozytywny wpływ na metabolizm cukrów. Z tego też względu kasza ta jest w stanie pomóc osobom, które borykają się z insulinoopornością oraz cukrzycą typu drugiego. Kaszę gryczaną powinny docenić także osoby, które są na diecie odchudzającej. Jest ona bowiem niskokaloryczna. Stanowi więc wspaniały zamiennik ziemniaków, które uchodzą za dosyć kaloryczny dodatek do dania głównego. Kaszę gryczaną regularnie powinny jadać także osoby, które marzą o oczyszczeniu swojego organizmu z toksyn. Kasza ta pomoże także odkwasić organizm. Podobnie jak kaszę jaglaną zalicza się ją bowiem do grona produktów zasadotwórczych.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez 8photo - pl.freepik.com
Back to top