Pyszna i zdrowa

Kasza gryczana – blog o zdrowym trybie życia

Jakie korzyści dla zdrowia zapewnia kasza gryczana?

Kasza gryczana jest jednym z najcenniejszych produktów zbożowych (https://www.bee.pl/9080-kasza-gryczana). Może być ważną częścią obiadu lub kolacji, albo może być samodzielną potrawą. Podczas procesu prażenia ziaren gryki zmniejsza się ich wchłanianie białka.

Jak się gotuje kaszę gryczaną?

Do wrzącej wody należy dodać kaszę gryczaną w następujących proporcjach 1 filiżanka gryki do 2 filiżanki wody, przykryć i gotować na wolnym ogniu przez 15 minut. Jest ona po tym gotowa do jedzenia.

Wartość odżywcza kaszy gryczanej

Należy podkreślić, że 100g kaszy gryczanej zawiera:

  • 336 kcal;
  • 12,6 g białka;
  • 3,1 g tłuszczu;
  • 69,3 g węglowodanów;
  • 5,9 g błonnika pokarmowego.

Kasza gryczana zawiera biologicznie aktywne składniki i cenne substancje odżywcze. Szczególnie ważna jest równowaga składu aminokwasowego białek, polifenoli, polisacharydów i minerałów. Białko gryki ma w sobie aminokwasy egzogenne. Odpowiedni ich stosunek lizyny obniża poziom cholesterolu we krwi. Gryka jest bogata w minerały i witaminy, takie jak potas, magnez i żelazo, zwłaszcza kompleks B. Ziarna gryki składają się głównie ze skrobi, z której około 59-70% to tzw. skrobia odporna. Składnik ten nie jest trawiony, przez co staje się błonnikiem pokarmowym. Wpływa to na regulację układu pokarmowego, usuwa szkodliwe składniki z organizmu, obniża poziom cholesterolu i cukru we krwi. Gryka zawiera polifenole, takie jak 3-flavonole, rutyna, katechiny i kwasy fenolowe. Ma ona wysokie właściwości antyoksydacyjne. Składniki te mogą pomóc w zapobieganiu wysokiemu ciśnieniu krwi, otyłości, zaparciom i rakowi.

Wpływ na zdrowie kaszy gryczanej

Kasza gryczana jest specjalnie polecana dla osób z cukrzycą. Badania składników flawonoidowych w tym produkcie wykazały, że pomaga ona zapobiegać powstawaniu oporności na insulinę. Badano osoby leczone flawonoidami pozyskiwanymi z gryki. Zaobserwowano poprawę ich nadwrażliwości na insulinę. Wysoka zawartość włókien w produkcie obniżyła również indeks glikemiczny produktu i spowolniła uwalnianie węglowodanów do krwiobiegu. Dla tych, którzy muszą zapewnić sobie dietę bezglutenową, kasza gryczana jest skuteczną alternatywą dla produktów pszennych.

Jak kasza gryczana wpływa na układ trawienny?

Kasza gryczana ma niską zawartość proliny i nie zawiera alfa-glutenu. Wykazano tym samym polepszanie samopoczucia, w tym zmniejszenie bólu brzucha i stanów zapalnych jelit. Zaobserwowano również podwyższony poziom magnezu w surowicy, a także jego niedobór u pacjentów z celiakią. Kasza gryczana może poprawić ich stan.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez 8photo - pl.freepik.com

Damian

Back to top