Pyszna i zdrowa

Kasza gryczana – blog o zdrowym trybie życia

Czy warto jeść kaszę gryczaną?

Kasza gryczana i dania z niej są wspaniałym dodatkiem do lunchu lub kolacji. Osoby z alergią na gluten mogą ją również spożywać. Produkty z korzystaniem kaszy gryczanej są bogatym źródłem błonnika i witamin z grupy B.

Wartość energetyczna i odżywcza kaszy gryczanej

Energetyczna i pożywna gryka jest energetyczną alternatywą dla ryżu, makaronu i ziemniaków i może być spożywana przez cały rok. Wiele osób uważa, że gryka jest zbożem, ale w rzeczywistości jest inaczej. Bardzo pachnące kwiaty gryki są interesujące dla pszczół, a pszczoły mogą używać kwiatów gryki do zrobienia gęstego, pachnącego miodu. W lecie jest świetny z kefirem lub mlekiem curry.

Skład kaszy gryczanej

Należy podkreślić, że 100 gram kasza gryczana zapewnia 154 kcal. Zawiera ona także więcej białka (łącznie z lizyną aminokwasów i tryptofanem) niż ziarna oraz produkty pochodzenia zwierzęcego (mięso, mleko i kafelki, jaja i ser). Kasza gryczana zawiera również lizynę (odpowiedzialną za wchłanianie i wzbogacanie wapnia) oraz tryptofan.

Wpływ kaszy gryczanej na samopoczucie

Wszystkie naturalne stymulanty, które produkują hormony szczęścia serotoninę i melatoninę. Są one odpowiedzialne za dobry sen i samopoczucie. Oprócz wymienionych powyżej cennych białek, wpływają one na układ nerwowy. Zapewnia to witamina B1 i PP, której kasza gryczana również stanowi istotne źródło. Ponadto, stanowi ona doskonałe zaopatrzenie w przeciwutleniacze.

Znaczenie w diecie i odchudzaniu

Kasza gryczana jest naturalnym produktem bezglutenowym. Ponadto, kasza gryczana jest również bogatym źródłem błonnika, a jednocześnie niezastąpionym źródłem witamin i minerałów. Kasza gryczana oczyszcza jelita. Usuwając pozostałości żywności z jelit, niweluje niepotrzebne obciążenia i pozwala każdej żywności na lepiej się wchłaniać.

Jak wybierać kaszę gryczaną?

Gryka jest sprzedawana jako prażona i niepalona w praktycznie wszystkich sklepach spożywczych oraz jako mąka gryczana. Prażona kasza gryczana ma:

  • ciemniejszy kolor,
  • więcej błonnika,
  • składników odżywczych.

Jest ona popularna w polskiej kuchni. Ma też bogatszy smak i aromat. Przy zakupie kaszy gryczanej należy wybrać to przezroczyste opakowanie, które pozwala na dokładną ocenę wyglądu. Cząsteczki kaszy powinny mieć regularny kształt i kolor, bez uszkodzeń spowodowanych wilgocią. Duża zawartość pyłu w opakowaniu może wskazywać na obecność szczątków lub innych szkodników. Grykę należy przechowywać w hermetycznym pojemniku i po zakupie przechowywać w chłodnym, suchym miejscu.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez 8photo - pl.freepik.com

Damian

Back to top